24 Mayıs 2017 Çarşamba

COLMAR "ALSACE WINE ROUTE" NOEL PAZARI GEZİSİ   (08-11 Aralık 2016)

COLMAR , "ALSACE WINE ROUTE" NOEL PAZARI GEZİSİ   (08-11 Aralık 2016)

EUGUISHEIM-COLMAR- KAYSERSBERG- RIQUEWIHR- STRASBOURG- VILLE DE MUNSTER-NEUF BRISACH-TURCHEİM

Küçüklüğümden beri yabancıların yeni yıl  için yaptıkları  hazırlıklar ,süslemeler bana  hep  masalsı gelmiştir. Hele ki eski  dönemlere  ait yabancı filmlerde izlediğimde, bir  zaman makinesi olsa bende oralara gidebilsem diye içimden geçirirdim küçükken. Tarihi dokusu değişmeyen ve bunu en iyi yaşatan yerlerden birisi de Colmar ve civarındaki köyler. Bu  bölge  "Alsace Wine Route" olarak geçiyor. Kışı ayrı  güzel , baharı ayrı.

Eğer Aralık ayında  "Christmas pazarlarını ve bu  muhteşem  yeniyıl  hazırlıklarını  görmek istiyorsanız aylar öncesinden uçak  ve  otel  rezervasyonlarınızı yapmanızı  öneririm. Bu  bölge de yeniyıl  hazırlıkları ve pazarları genellikle 25 Kasım - 30 Aralık arasında oluyor. Aralık  aynın ilk 3  haftası  gitmek için ideal. Sonrasında  Noel tatili olduğu  için  bu  pazarların ve etkinliklerin bazıları yapılmıyor.

Colmar'a en yakın havaalanı  Basel Europe airport. Bu  havaalanın 3 çıkışı, İsviçre,Fransa ve Almanya. Siz Fransa kapısından ( uçak  bileti ararken  varışı Basel  Mulhouse olarak seçeceksiniz)   çıkacaksınız.

Burası  küçük bir  havaalanı ve araba kiralama ofisleri binanin içinde.Uçağımız Perşembe saat 1,5 da Basel'e  varıyor.Bir ay öncesinden kiraladığımız arabayı alıyoruz ve yollara düşüyoruz. Bu  bölge de bir sürü köy var ama  yeniyıl  hazırlıkları yapan belli başlı 5-6 köy bulunuyor. Gideceğiniz tarihe  göre hepsinde "Xmas  market" ler farklı  gün ve saatlerde oluyor. www.noel-colmar.com sitesindeki ilgili linklerde tüm detaylar mevcut. Hangi gün  nereye  gideceğinizi rotanızı  buna  göre belirlemenizi tavsiye ederim. Colmar ve civarındaki noel hazırlıkları  ve  pazarları  olan kasabaları ve etkinlikleri detaylı bir şekilde veriliyor. Bunların dışında başka kasabalar da  var  eğer vaktiniz varsa bunları  da  gezebilirsiniz. Itterswil , Obernai gibi.

Otelimizi, Kaysersberg 'deki "Hotel Les Loges  Du  Capucin"i  seçtim. Strasbourg la Colmar arasında  ortada  olması, fiyatlarının Colmar a gore  daha  uygun  olması tercih  sebebimdi.

1. GUN EUGUISHEIM(Egishaym)- COLMAR

Görülmesi gereken köyler Colmar'ın kuzeyinde ve güneyinde kalıyor. Mulhouse  havaalanından devam ederek  ilk durağımız Euguisheim köyü, biblo köy desem dahi buranın  masalsı güzelliğini anlatmaya yetmez. Arabamızı köyün girişindeki  park alanına koyuyoruz. Hava 0 derece. Sıkı sıkı  giyinip  köye doğru  yürüyüşe geçiyoruz. Sokakların arasında  kendimizi kaybediyoruz. Hiçbir evi kaçırmak  istemiyorum hem kendi  gözümden  hem  objektifimden. Evlerin kendisi ayrı  güzel, süslemeler  ayrı. Yürüyerek köyün meydanına geliyoruz. Meydan da yılbaşı  standları kurulmuş. Yılbaşı süsleri, örtüler, çeşit çeşit süsler, şarap ,reçel,kurabiyeler ve peynirler, hangisinden isterseniz. Ayaküstü sıcak şarap  içip peynir tadımı  yapabilirsiniz.

Hava cok  soğuk  sıcak  birseyler içmek istiyoruz. Hatta şart ! Vitrinine bayıldığımız bir cafeye oturuyoruz. Kahveye tabii nefis tartlar , ekler eşlik ediyor. Telefonları ve kendimizi  şarj edip çıkıyoruz. Köye bir girişinden girip diğerinden ciktiginiz için her yeri  görerek köyden çıkmış  oluyorsunuz.

Eugusheim den  yola devam ederek COLMAR'a doğru ilerledik. Colmar 8 km. mesafede. Merkeze girdiğinizde atlı karıncanin olduğu  büyük bir park göreceksiniz onun yanından  otoparka iniliyor. Tarihi merkeze 100 m. Her  yer  ışık içinde peri  masalı  gibi bütün tarihi binalar süslenmiş, hangibirine bakacağımızı  şaşırdık. Zaten nereye gideceğinizi bilmenize gerek yok , yol  sizi götürüyor, tarihin içine akıp  gidiyorsunuz. Bir bakmışsınız "Petit Venice"e gelmişsiniz. Derenin her  iki yanına evler  sıralanmış. Evler  o  kadar  iyi korunmuş ve  korunuyor ki sadece burayı görmek için Aralık ayında ortalama 2 milyon turist geliyormuş !.. Herbir meydan da ayrı  noel  pazarı  kurulmuş. Burada da çeşit çeşit Bretzelin tatlısı , tuzlusu, çikolatası, zencefilli (gingerbread) kurabiyeleri yada Tarte Flambe dedikleri lahmacun hamuru  inceliğinde genelde peynir -ki bu  bölgeye has  münster peynirini kullanıyorlar- ve soğanlı bir çeşit pizza . Yanında bu bölgede üretilen beyaz  şarabınızı alıp  etrafın tadını çıkarabilirsiniz. Bu bölgenin en meşhur beyaz  şarapları Riesling, Pinot Gris ve Pinot Blanc üzümlerinden yapılıyormuş.
Bu  bölgede 26 adet Michelin yıldızlı  restaurant  var  ama  biz dışarda  sürekli  atıştırmaktan sadece akşam yemekleri için restaurantları  tercih ettik.  Colmar da eger akşam yemeğini restaurantta yiyecekseniz gün içinde mutlaka  rezervasyon yaptırmalısınız. Biz ilk akşam yemeğimizi Colmar 'da tarihi bir restaurantta yedik. Çocuklar bir çeşit makarna olan Knepfle - Spaetzle de deniyor- yedi, bizde  ördek eti sipariş  ettik.  Garson çok  lezzetli  olduğunu söyledi. İçecekler ve tatlı ile beraber 90 EUR ödedik. O bölge de menülerde ördek eti , domuz eti  ve tarte flambe mutlaka  var. Ördek eti ve  tarte flambe  yi tercih ettik. Bizim için her  ikisi de çok lezzetliydi. Yemeğimizi  yedikten sonra  ilk günün yorgunluğunu  atıp  ertesi  güne enerjik  başlamak için akşam saat 9' da Kaysersberg deki otelimize doğru  yola  çıktık. Geçtiğimiz bir  kavşakta Newyork'taki  özgürlük  heykelinin minyatürünü  gördük. Çünkü bu  heykeli yapan Bartholdi Colmar'lı bir heykeltıraşmış. Özgürlük heykelinin hikayesi de çok  ilginç okumanızı  tavsiye ederim.

Colmar- Kaysersberg arası 12 km.  Otelimiz köyün  ana caddesinde bulunan "Les Loges Du  Capucin". Bir oda  ve salonu  bulunan apartımızı cok beğeniyoruz. Tertemiz, her  türlü mutfak araç  gereci mevcut. Bir evin ihtiyacı olabilecek şekilde donatılmış. Apartımız caddeye bakan tarafta ve cumbalı! Hemen  yerleşip  birer kahve  hazırlıyorum ve cumbamıza  geçip evlerin ışıklı süslemelerini yoldan gelip  geçeni izlerken benden daha  keyiflisi yok  :)

2.GÜN KAYSERSBERG-RIQUEWIHR (Rikviyya)-STRASBOURG

Sabah  erkenden  kalkıyorum ve herkes uyurken  köyü keşfetmek en  büyük zevkim. Yarım saatte köyü bitirirsiniz  ama aralara girmek  evleri ve süslemeleri incelemek isterseniz benim gibi 3  tur  daha  atarsınız :) Turlarımı  bitirince , masalsı  görünümlü fırınlarda sıcacık  çörekler, çeşit çeşit francalalar, bretzeller beni bekler. Herbirinden alıp  evimize doğru  yürüyorum. Saat 8,5 ve  turistler  gelmeye  başladı bile. Dışarısı  buz  gibi evimiz sıcacık. Eşim ve  çocuklar  masayı,  çayı  hazırlamışlar.  Harika  kahvaltımızı bitirip  keyif çayımı pencerenin önünde kalabalığı  izleyerek içiyorum. Haliyle  ilk olarak Kaysersberg'i dolaşıyoruz. Sabahleyin henüz açılmamış  olan dükkanlar,  cafe ler  ve  noel pazarı  artık  açılmış. Ben, noel pazarlarından gitmeden  önce  orijinal  birkaç şey alırım diye düşünüyordum ama hakikaten çok pahalı ve birçoğu da Türkiye'de var. Mesela guguklu  saatler. Herbirinin içinde bir  hikaye  saklı çok güzeller. Ama çok beğenip  almak isteyeceğiniz modeller 500 eur dan başlıyor.

Odamızın manzarası

Dolaşırken  çocuklarla gözümüz  sürekli  cafe vitrinlerindeki  enfes tartlara  takılıyor. En sonunda  dayanamayıp  birinde mereng limonlu  ve frambuazlı tartı  ayıla bayıla yiyiyoruz. Bu  küçücük kasaba da benim gördüğüm 2 tane  Michelin yıldızlı  restaurantlar var. Bu akşam yemeğimizi bunlardan birinde yemeğe  karar  verdik. Rezervasyon için sabah saatlerinde kapalıydı. Biz de aksam dönüşte şansımızı deneyeceğiz. Artık arabaya doğru  gidiyoruz. Köyün girişi, çıkışı, etrafı her yer  tur  otobüsü dolu. Bu  küçücük kasabaya  gelen  turist sayısına inanamıyoruz.

Tarte flambe

Arabaya yaklaşırken karşımızda  tarihi bir kule tepesinde de leylek yuva  yapmış. Aralık  ayında! kışın ortasında şaşırıyoruz. Sonra  satılan magnetler, biblolar aklıma  geliyor  leylek  figürü  birinde  yoksa  birinde  var. Herhalde diyoruz  yorulan leylekler burada  kışı  geçiriyorlar. Çünkü 2 kez daha  leylek yuvası  gördük. Riquewihr e doğru  yola  çıkıyoruz. Kaysersberg'e doğru gitmeye çalışan araçlar  belki 2  km kuyruk oluşturmuş !

RIQUWIHR - Kaysersberg arası 10 km. Yine arabamızı köyün dışına parkedip yürüyoruz. Bu  seferki  köy, yokuş  yukarı . Sağlı  sollu biblo evler, mis kokuların geldiği fırınlar ,makaronlar, tereyağlı  kurabiyeler, hindistan cevizli fırından yeni çıkmış kokolar...Yukarı kadar yürüyor, ara sokaklara giriyoruz. Yine herbiri birbirinden harika  evler  ve süslemeler. Sıcak  kahve ile koko, yürüyüşümüze  eşlik ediyor. Bir saat kadar vakit geçirdikten sonra Strasbourg'a hareket  ediyoruz.

STRASBOURG-Riquewihr arası 70 km. Strasbourg da esas merak ettiğimiz Avrupa'nın en büyük yılbaşı ağacı. Strasbourg kendi  başına çok güzel bir şehir fakat bizim amacımız  bir  şehirden ziyade Alsace köylerini  gezmek oduğu  için vaktimiz  elverdiği  ölçüde şehrin merkezinde  bulunan çam  ağacı  ve çevresini ziyaret  etmek oldu. Burada da Colmar daki  gibi Petit Venice  denilen  tarihi merkez  var. Biz bu meydan da dolaştıktan sonra Kaysersberg'deki otelimize  geri dönüşe  geçiyoruz. Saat  7  civarı,  sabahtan aklımıza  koyduğumuz Michelin yıldızlı restauranta gidiyoruz ama bütün masaların dolu olduğunu söyleyip  kapıdan bizi geri  gönderiyorlar. Sonra birkaç yere daha bakıyoruz neresi  varsa dolu !! aç mı kaldık derken otelimize ait restaurantta boş  bir masa  olduğunu duyunca  hemen oturuyoruz.

Avrupa'nın en büyük  Noel ağacı                          Kestane kebap

Strasbourg
3.GÜN VILLE DE MUNSTER- NEUF BRISIACH (Nö Brizak)- TURCKHEIM

Üçüncü günümüzde Colmar'ın güneyine  doğru gidiyouz. Burada da  yukarıda  ismini verdiğim ilk 2 kasabayı göreceğiz. MUNSTER de  görülecek  bir şey  olmadığını  hemen söyliyeyim. Meydan da  5-6  tane büfeden oluşmuş çok zayıf bir noel  pazarı. Sokaklarda  yerli halk bile  gezmiyordu.

Vakit kaybetmeden www.noel-colmar.com  sitesinde  incelediğim  1700 li yılların noel  pazarlarını yaşatan  NEUF BRISACH kasabasına gidiyoruz. Bu  farklı noel  pazarını  çok beğeniyoruz . Kıyafetlerinden  tutun, kullanılan alet edavata  kadar herşey  o döneme ait. El sanatları, o dönemdeki üretim, yiyecekler  herşey  geçmişten. Demirci ustası demir dövüyor  ve koca  kazanlarda çorbalar , kestaneler  kaynıyor. Fırında  hayatımda  yediğim en nefis tereyağlı kurabiyeler  pişiyor. Mürdüm eriğinden yaptıkları şekerlemeler hem doğal  hem leziz. Bu bölümün hemen arkasında bildiğimiz noel  pazarını da  kurmuşlar orayı da  geziyoruz.  Ondan biraz şundan bir lokma  derken karnımızı da doyuruyoruz.

Tereyağlı kurabiyeler                        Demirci
Peynir yapımı

Çok beğenerek ayrılıp son noktamız olan TURCKHEIM e devam ediyoruz. Turcheim'ı  karanlıkta  geziyoruz. Akşam ışıklar  altında da evler ve süslemeler  çok güzel  ve  masalsı görünüyor.  Kaysersberg'e geri  dönüyoruz. Otelimizin restaurantında akşam yemeğimizi yiyerek  bugünü  de  bitiriyoruz. Yarın saat 2 deki  uçağımız  için sabahtan  yola çıkmak üzere  eşyalarımızı  hazırlıyoruzUçak  ve  otel rezervasyonlarınızı en az 4  ay önceden yapın. Ben booking.com dan yapıyorum. Ayrıca arada yine bakıyorum fiyatlarda  düşme oluyor.
-Restaurantlarda  mutlaka rezervasyon yaptırın. Üç kişilik  yemek için ortalama 80 EUR  ödedik.
-Turistin  yoğun olduğu bir  dönem olduğu  için güne erken başlayın.
-Kasabalardaki etkinlikleri inceleyerek  rotanızı  buna göre belirleyin.
-Kasabalar arası sık aralıklarla otobüsler çalışıyor  ama daha  hızlı  hareket edebilmek için  araba  kiralamak en  iyisi.
- Kaysersberg bu  bölgenin orta noktasında. Bana  göre konum, köyün güzelliği, konaklama ve restaurant açısından kalınacak en iyi köy.
- Buraya  özgü Munster  peynirini  satınalmak isterseniz tazesini öneririm. Yaşlandırılanların ağır bir aroması  var.
 4 kişilik (2 çocuklu)  aile için  ;
-  3 gece otel fiyatı 315 Eur
   3 akşam yemeği 210 Eur
   3 gün araç kiralama 260 EUR .